ROMANIAN SPOTTERS
Vrei să reacționezi la acest mesaj? Creați un cont în câteva clicuri sau conectați-vă pentru a continua.



 
AcasaAcasa  InregistrareInregistrare  Conectare  

 

 Le Jour "J"

In jos 
Mergi la pagina : 1, 2, 3, 4  Urmatorul
AutorMesaj
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyDum 17 Aug 2014, 15:58

Am inceput sa-mi public "memoriile", alegand ca prim eveniment calatoria mea la Paris din aceasta vara. Studiind cu atentie stilul sobru al relatarilor de aici, nu indraznesc sa imi postez povestea ca atare, dar daca ma incurajeaza cineva, de abia astept s-o fac.
Pentru moment, primul capitol al relatarii pe blogul meu:

https://unursinoras.wordpress.com/2014/08/17/le-jour-j-1-de-mihai-athanasie-petrescu/
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
strainu
Flight Level 300
Flight Level 300


Numarul mesajelor : 333
Varsta : 36
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 11/04/2010

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyLun 18 Aug 2014, 14:19

Sobru? Cred că glumiți... suntem chiar prea offtopic pentru unii dintre administratori. Eu vă încurajez să postați povestea întreagă aici, discuțiile sunt mult mai interesante decât pe un blog. În plus, experiența îmi spune că odată ce ați postat aici, e foarte ușor să faceți copy-paste de aici pe blog. Invers e mai greu...

Și acum, la citit!
Sus In jos
YR-197
Flight Level 400
Flight Level 400
YR-197

Numarul mesajelor : 799
Varsta : 58
Localizare : Arad
Data de inscriere : 08/10/2009

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyLun 18 Aug 2014, 15:18

et j'ai aussi, le camarade (de forum  Razz ) professeur !
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyLun 18 Aug 2014, 19:45

Merci beaucoup pentru incurajare; voila:

LE JOUR “J”


Câţi ani or fi trecut de când am învăţat la şcoală despre Paris la orele de limba franceză? Sa fi fost in clasa a opta, cu doamna profesoară Macavei, sau la liceu, cu doamna Taraş? Încă de atunci, unul dintre obiectivele vieţii mele pământene a fost fixat: acela de a vizita capitala Franţei.
În anii aceia, o călătorie peste hotare îl transforma pe românul respectiv într-o personalitate invidiată de toţi cunoscuţii. Poate că nu era extrem de greu să pui unul peste altul leii necesari, dar obţinerea paşaportului şi a vizelor necesare – mai ales a celei de ieşire – erau dincolo de îndemâna omului de rând. A trebuit să aştept 40 de ani ca să îndeplinesc condiţiile de mai sus: vizele, dar şi paşaportul, nu mai exista, atunci când vine vorba de Franţa; în schimb leii disponibili sunt tot mai puţini după ce completezi lista datoriilor plătite lunar. Sigur, am adoptat soluţia posibilă: o nouă datorie, care, de luna viitoare, se adaugă la check-list-ul existent.
Sfârşitul lui mai, 2014. căutări pe internet, găsiri, rezervări: Air France, zborul 1089, 4 august. Air France, zborul 1088, 8 august. Booking.com, hôtel Ibis Porte de Montmartre, 4-8 august. Sau cum spunea un celebru personaj: “Les bielles sont là, les bougies sont là, tout y est » . Ar mai trebui ceva ? Sigur, o informare prealabilă, doar sursele nu lipsesc şi un plan de bătaie. Să nu înţelegem greşit, nu m-am bătut cu nimeni, ci doar cu bugetul de timp. Da, sigur, şi cu bugetul.

1.

4 august 2014, ora 0500. Aeroportul „Henri Coandă” de la Otopeni nu prea se uită la ceas, sau nu ştie care e fusul orar oficial la noi. Terminalul „Plecări” e populat ca Pasajul de la Universitate în toiul zilei. Sute de oameni încrucisându-şi traiectoriile într-o mişcare browniană, maşinării de curăţenie, anunţuri în megafon, ba nu, de fapt e o stewardesă, nu, nu e nici stewardesă, e o hologramă căreia nu-i tace gura nici o clipă, deşi nimeni nu pare sa o asculte (o ascult eu, dar vorbeşte englezeşte, iar eu am hotărât că săptămâna asta nu ştiu nici o boabă de engleză, şi vreau să mă ţin de cuvânt); nişte cozi imense traversează hall-ull, amintind de epoca de aur. Caut şi eu să văd ce se dă, în sfârşit aflu că nu se dă, ci se ia. Bucuros, mă adaug la una dintre înşiruiri, iar în drum către ghişeu fur un orar de la Turkish Airways şi un semn de carte de la Allitalia. La Air France încă nu a deschis, las’ că fur la Paris. Soţia mea şi verişoară-sa scapă de trolere, eu rămân cu rucsacul în spinare. L-aş fi lăsat la bandă, dar am în el aparatul de fotografiat şi sper să-l folosesc în timpul zborului, dacă primesc încuviinţare de la echipajul de cabină. Sau dacă reuşesc să-i fentez, rămâne de văzut care e situaţia la bord.
Uşori ca pasărea cerului – doar asta avem de gând să devenim, nu? – ajungem la labirintul de cordoane care transformă cei doi metri de la primul poliţist de frontieră până la ultimul poliţist de frontieră într-o excursie de câteva minute bune. Un tânăr amabil mă întreabă: „Laptop, tablet?” Imi scoate tableta din rucsac, e deschide, admiră avioanele Aeroclubului care îi alcătuiesc wallpaperul şi o aruncă într-un „peu” de plastic. Adaug şi eu geaca de pe mine, telefoanele moleculare, şi cheile de la maşină şi dau să-mi continuu drumul. Fără menajamente, tânărul cel amabil mă trage de umăr: „Cureaua!!” O adaug şi pe aceea în „peu”, apoi, ţinându-mi cu o mână pantalonii, trec prin uşa care ţiuie de mama focului. De, uitasem ceasul, iar amabilul nu avea nici el prea mult spirit de observaţie. Mai rămâne verigheta, dar asta nu prezintă pericol social, aşa că trec uşor la a doua tentativă. O noua expediţie prin culoarele lui „Henri Coandă” şi un nou labirint de cordoane. Controlul paşapoartelor. Credeam că scap, de unde paşaport? Dar o fată tânără, frumoasă, elegantă în uniforma de poliţist şi la fel de amabilă ca şi colegul ei de mai devreme, îmi ia buletinul, îl răsuceşte pe toate cele două părţi, mi-l dă înapoi aruncându-mi câteva săgeţi otrăvite din ochii ăia frumoşi ai ei şi întinde mâna către buletinul verişoarei. Îmi trece prin gând s-o trimit „la muncă, nu la întins mâna!”, dar, pentru că visul de a vedea Parisul e mai important la ora asta decât spiritul meu civic, îi trimit îndemnul doar telepatic. Dacă l-a primit, sper că nu a putut descifra semnătura.
Ne deplasăm acum prin no-man’s-land. Cu greu pot fi desprins de lângă o maşină Ferrari F-60, înainte de a mă putea lămuri dacă e de vânzare (ce-i drept, nu cred că aş fi putut s-o bag în compartimentul pentru bagaje din avion), mai slalomăm un pic printre tarabele duty free, şi în sfârşit ajungem la poarta de îmbarcare. A, aici e de mine, am acces vizual la platformă. Recunosc avionul cu care urma să călătoresc (a fost greu, dar am beneficiat de câteva indicii: denumirea companiei Air France, tipul de avion – Airbus A-321, înscris pe botul aeronavei, locul unde se afla – amarat, prin finger, la poarta de îmbarcare nr. 13, unde ne găseam noi şi … faptul că alt avion nu se mai vedea acolo.

Le Jour "J" 20140804_063013_zps8676315f

Au mai apărut, după un timp, YR-BGS de la Tarom, pe care îl văzusem, cu două zile mai devreme, zburând jos deasupra Roşiorilor, un Airbus A-320 de la British Airways (asta e pentru la anul … sau la mulţi ani) şi, în zare, un ATR-42 aterizând pe pista 8 L. Îmi e lene să scot camera din rucsac, trag avionul meu în poză cu telefonul, mai declanşez o dată de fiecare dată când apare un element nou în peisaj,

Le Jour "J" 20140804_065441_zps0415aed6

dau târcoale pe lângă un birou pe care tronează ziare franţuzeşti, bag de seamă că fetele cele frumoase care le vând nu sunt atente şi îmi fac o provizie. Sunt răsplătit cu doua zâmbete largi de dincolo de birou. Încurajat, iau şi L’Equipe, pentru care mai primesc o pereche de zâmbete. Păcat că nu erau şi alte titluri, pentru asemenea răsplată oricine ar jefui orice chioşc de ziare din lume.

Le Jour "J" 20140804_063730_zps1e8e0bc1

Atenţie, începe îmbarcarea! Mai întâi două familii cu copii mici trec prin culoarul Sky Team. Apoi, cele cu copii mari (cum sunt eu) trec pe oricare dintre culoare, iar zâmbetele fetelor (aceleaşi care vindeau ziare) ne însoţesc pe toţi. Străbatem burduful, unde ne întâlnim cu un bodyguard în uniformă, ai cărui ochi cât farfuriile încearcă să vadă tot ce n-au observat poliţiştii de frontieră şi aparatura lor sofisticată mai trag o poza cu avionul meu … şi „Bonjour, Monsieur!” mă scoate din lumea bănuitorilor, pentru a mă introduce, ca oglinda lui Alice, într-un alt mediu. Străjuit, în stânga, de cabina de pilotaj, e deschisă, dar tovarăşii de călătorie sunt nerăbdători să îşi ocupe locul şi mă împing şi pe mine spre dreapta, acolo unde e … un autobuz lung. A, da, e Airbus. „Bonjour, Monsieur!” mă întâmpină şi din alte zâmbete, până gasesc locul 32F, pe care, îl schimb, la iniţiativa soţiei, cu 32E.

Le Jour "J" 20140804_070357_zps63c90662

Vânzoleala din jurul nostru începe să se potolească. Zâmbetul blond din capătul culoarului se crispează puţin, când, deşi pasagerii s-au aşezat, capacele compartimentelor pentru bagaje sunt, încă, deschise. Dar redevine larg şi afectuos când vocea şefei de echipaj acoperă vocile călătorilor: „Mesdames, Messieurs, bienvenue a bord de l’avion de la Compagnie Air France … etc. etc. … nous sommes lă pour vous aider …” A, da? „Mademoiselle, s’il vous plait?” Zâmbetul cel blond a venit într-o clipită, şi mi-a îngăduit, fără să clipească, să fotografiez ce şi când vreau eu, în exteriorul avionului. Norocul meu că, înainte de a pune întrebări, făcusem o poză în interior cu telefonul!

Le Jour "J" 20140804_070339_zpsb14b31dc

Repede trag un cadru cu „British-ul” de la fingerul alăturat,

Le Jour "J" IMG_3728_zpsdebf59fa

Le Jour "J" 20140804_070506_zps984d0d58

după care vocea cea caldă a şefei de echipaj mă roagă să închid orice aparat electronic. Urmează decolarea, dar nu înainte de a avea parte de un balet sincron, executat, în dreptul celor patru perechi de uşi ale avionului, de toate zâmbetele amabile cu ecuson Air France. Aflăm şi înţelegem cum se fixează masca de oxigen şi unde putem găsi, la nevoie, vesta de salvare. Ni se indică şi bibliografie suplimentară, un mic pliant aflat in buzunarul spătarului din faţa fiecăruia. Alături de punga ceruită, folosibilă în caz de … Ambele cu inscripţia „A ne pas emporter”, care îmi taie elanul de a le băga la rucsac, pentru colecţie.
O mică smucitură şi avionul bagă în marche-arrière. Gata, pornim.

2.

Mestecând cu grijă piatra imaginară pe care am luat-o urcând în premieră la bordul unui avion de pasageri cu reacţie, alături de cea pentru prima călătorie cu start de pe Otopeni, pentru primul Airbus, pentru primul zbor dincolo de graniţe, pentru primul Air France (plus producţia pe un an de zile a unui concasor de talie medie pentru alte premiere uitate), urmăresc curios traiectoria pe platformă. Revăd jumătate din flota de Airbusuri A-310 a TAROM (YR-LCA), retro-jetul „Craiova” (YR-BGC), fac cu mâna şi celorlalte avioane ale companiei româneşti şi îmi fixez atenţia asupra suprafeţelor de comandă ale aripii mele din dreapta, flaps scos exact atât cât e nevoie, eleron tremurând de nerăbdare. Mi-e ciudă că nu vad şi nici nu prea aud motorul, ca să mă conving eu că funcţionează. Mai ţopăim peste câteva rosturi ale bretelei şi, fără să îmi facă plăcerea de a mai sta niţel pe gânduri la capătul pistei, pilotul bagă motor (da, în sfârşit îl aud, merge) şi cei 3500 de metri ai pistei 8 R rămân jos, iar noi ne îndreptăm spre primul viraj … care ia prin surprindere pe toată lumea. Aproape pe toată lumea, eu eram cu ochii pe eleron. Mai avem timp să admirăm frumuseţile patriei, şi profităm de oportunitate.

Le Jour "J" IMG_3729_zps1eac1b83

Le Jour "J" IMG_3730_zpsc680a4ec

„Mesdames et Messieurs, je suis votre commandant, Philippe …” Dacă nu ştiam, aflăm, de la Philippe, în două limbi, că suntem la bordul unui Airbus, că mergem la Roissy-Charles de Gaulles şi că, în funcţie de traficul parizian, vom ajunge pe la 10.00. (pe bilet scrie 10.25, ăştia îmi mănâncă din orele de zbor?!). Surprinzător, fiind noi la bordul unui avion franţuzesc, mesajul se repetă şi în limba română, dar fără semnătură. Un frumos semn de respect pentru pasagerii români, majoritari.
Veşti rele de la Paris. Acolo e ora 0625, sunt 15 grade şi plouă. Optimist, Philippe sprea că până ajungem noi, ploaia se va opri. Da, dar dacă el se grăbeşte, cum a ameninţat …
Deja, în cabina pasagerilor lumea se calmează. Copiii, numeroşi, îşi încep gălăgia, părinţii încearcă să-i potolească, iar sunetul motoarelor nu se mai aude. Afară e soare, dar, curios, sub noi e zăpadă. De unde oare, că e august in toată Europa, n-o avea vreo ţară calendarul înainte?! Din loc în loc mai apare câte un vârf de multe, acoperit cu la fel de multă zăpadă.

Le Jour "J" IMG_3733_zpsc2535606

Le Jour "J" IMG_3736_zps2cb08426

Le Jour "J" IMG_3738_zps171ed66f

Din când în când, de lene, avionul dă cu botul în câte un maldăr de omăt, dar nu înainte ca Philippe să anunţe „zone de turbulences”, prilej pentru zâmbetele cele amabile de a face o inspecţie a centurilor de siguranţă. Monoton peisajul ăsta alb, eu speram să văd jos oraşe şi sate, munţi, văi şi câmpii, să fotografiez maşini şi case. De la Paris se anunţă în trei limbi o nouă aversă de ploaie iar de la perdeaua din capătul culoarului se anunţă, prin apariţia a două cărucioare care zâmbeau amabil, le petit déjeuner.
Copiii cei gălăgioşi se liniştesc subit, părinţii de asemenea, iar din burta căruţurilor apar şi se distribuie individual nişte casolete negre cu inscripţia Air France. Un sandwich cu caşcaval şi şuncă, un obiect de patiserie, o trusă de tacâmuri, o prăjiturică cu ciocolată. Plus un zâmbet amabil care îmi cere părerea: „Café, thé?”. Alegem café, şi nu greşim, e foarte bună. Mai alegem şi un jus d’oranges şi … regretăm că e prea puţin. Dar mai cerem şi mai primim.

Le Jour "J" IMG_3758_zps75c5b949

Câtevă zone cu turbulenţe mai tărziu, un nou anunţ trilingv de la Philippe: suntem deasupra Luxemburgului şi începem coborârea spre Roissy Charles de Gaulle. Şi omul se ţine de cuvânt, avionul începe să vireze şi zgomotul motorului, pe care nu-l mai auzisem demult, se schimbă. Se schimbă şi peisajul, zăpada se transformă în ceaţă densă şi se face întuneric. Întunericul persistă şi după ce ieşim din ceaţă şi începem să vedem jos petice de peisaj. Philippe ne anunţă, optimist, că la Paris nu mai plouă şi că se face soare. O fi citit ziarele de a doua zi, ştie el ce spune.

Le Jour "J" IMG_3768_zps8fa3c958

Le Jour "J" IMG_3771_zps855df606

Peisajul terestru e tot mai aproape. Distingem nişte camioane mari pe o autostradă, apoi distingem şi nişte maşini mai mici, vedem case şi străduţe, apoi, brusc, în cabina „economie” izbucnesc aplauze. A, da, deja eram pe pistă, Philippe ştie meserie. Şi are dreptate, nu plouă, geamul hubloului rămâne curat.
Încetinim şi începem să slalomăm printre balize. Ici acolo apar avioane de diferite culori – diferite companii. Hei, ce-i ăla? Îmi concentrez ochelarii asupra unui uriaş parcat lângă un hangar: Airbus A-380! Unde e concasorul ăla? Încă o premieră, care îşi pierde actualitatea după un minut, când apare încă un super-elefant.

Le Jour "J" IMG_3772_zps80512487

Soţia mea, care cunoaşte bine CDG, îmi atrage atenţia: urmează să trecem pe lângă un Concorde suspendat pe pilon. Ştiu şi eu că există, dar deocamdată sunt preocupat de al treilea 380, pe care l-am văzut rulând în faţa noastră şi aştept momentul propice sa-l fotografiez. Îl prind şi, de abia acasă, după o săptămână, găsesc în cadru şi Concorde-ul promis. Croitoraşul cel viteaz prindea şapte zburătoare dintr-o lovitură, eu numai două, dar de altă măsură.

Le Jour "J" IMG_3774_zps2b3f1c18

„Dernier virage!” anunţă comandantul şi trage la finger. Gălăgia din avion devine mai mare decât în trecut, când mergeau motoarele, iar pasagerii se precipită la containerele pentru bagaje, înghesuindu-se de parcă le-ar lua gratis. Nu mă pot împiedica să mă gândesc cum ar fi reacţionat în caz de urgenţă, pentru că acum culoarul dintre scaune e ticsit şi nimeni nu face nici un pas, în nici o direcţie. Încă o idee mă preocupă. Aş completa carnetul de zbor dacă aş cunoaşte înmatricularea avionului, dar soţia mea mă sfătuieşte să nu întreb, ca să nu par suspect. Eu o sfătuiesc să pretindă că nu mă cunoaşte şi, cum prind o clipă când culoarul e liber, mă apropii e zâmbetul amabil din spate. Auzindu-mi întrebarea, zâmbetul amabil se transformă pe loc într-o fată normală şi îmi dictează „F-GTUV”, adresându-mi şi un surâs omenesc. Se convinge că am scris corect şi mă ia la întrebări: ce am de gând să vizitez la Paris. Cum ce, „Le musée du Bourget!”. Cred că am răspuns corect, pentru că fata devine şi mai umană şi mă invită să vizitez cabina piloţilor, cu reproşul că nu i-am spus mai devreme că sunt „un mordu de l’aviation”. Nu se refuză o invitaţie de la o fată, mai ales dac ă e vorbă de cabina de pilotaj, unde mă întâlnesc cu Philippe (îmi remarcă imediat tricoul cu „IAR-80”) şi cu Adrian, copilotul nostru, cel care emitea mesajele în limba română.
Aş mai fi stat cu ei, dar o uniformă neagră devine bănuitoare şi trebuie să plec … după fetele mele. Urmează … ora următoare, o expediţie de căutare a bagajelor. Suport, cu stoicism, reproşurile verişoarei (pentru că am rămas la taclale cu echipajul ne-am desprins de ceilalţi pasageri şi trebuie să ne descurcăm singuri) şi pornim, vitejeşte la drum, urmând săgeţile cu inscripţia „bagages”. Trecem prin faţa politiştilor de frontieră, le arătăm şi lor buletinele (ce or fi aşa curioşi?) străbatem labirinturi din cordoane vişinii şi chingi portocalii, ne rătăcim unul de altele, ne regăsim, încercând să obţinem informaţii de la acelaşi domn de culoare cu inscripţia „Information” pe spate, le obţinem, dar nu le pricepem toţi la fel, pătrundem într-un hol imens, de unde, pe trotuar rulant, mergem în alt hol imens, de acolo coborâm în al treilea hol imens, unde ne întâlnim cu încă o purtătoare de „Information”. O fi moda cea nouă de la Paris, cine ştie. Ne arată ce văzusem şi noi, un panou cu săgeata şi valiza, urmâm indicaţia săgeţii şi … ne pomenim pe un peron de gară. Aici nu mai e nici o săgeată şi nici o valiză, dar apare din nou o „Information” care ne face semn să urcăm într-un fel de tren, sau tramvai, sau ce-o fi el, fără mecanic. Ezităm, dar cum în zare nu se vede nici un fum de crematoriu, ne facem curaj şi luăm trenuleţul. Ajungem în lat hol imens, unde ne reîntâlnim cu săgeata şi valiza. Nu câştigăm prea mult, pentru că în următorul hol imens nu mai vedem nici valiză, nici săgeată, nici „Information”. Ne spunem, cu voce tare, părerea despre nenorocitul acesta de aeroport, care ni se pare mai mare decât Roşiorii de Vede şi Braşov, luate la un loc, ne învârtim în loc, cu speranţa că poate apare vreun „Information”, slabă speranţă, a, uite un afişaj acolo, hai să vedem ce scrie, pai ce să scrie, numărul zborului nostru şi incă un număr. Revedem 52 şi pe o săgeată, într-un capăt al imensului hol, o luăm pe scară în jos şi, ce surpriză, ajungem în alt hol imens, unde, element de noutate, se învârtesc „les tapis de bagages”. Bucuroşi, găsim 52, unde bietele noastre trolere defilează singure-singurele…
Odată familia reîntregită, putem să ne gândim şi la altceva. De exemplu: cum să ajungem în Paris?
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
valavia
Administrator
valavia

Numarul mesajelor : 2881
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 18/08/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyLun 18 Aug 2014, 20:03

Delicios ca intotdeauna Smile. Astept continuarea si nu cred ca sunt singurul Smile
Sus In jos
YR-197
Flight Level 400
Flight Level 400
YR-197

Numarul mesajelor : 799
Varsta : 58
Localizare : Arad
Data de inscriere : 08/10/2009

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyMar 19 Aug 2014, 13:18

gros (y)...pour les connaisseurs  Razz
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyJoi 28 Aug 2014, 11:54

Deşi nu eram încărcat decât cu un troler şi un rucsac, drumul de la CDG la Paris nu pare lucru uşor. Norocul meu că am fost , o data în viaţă, băiat deştept şi am cerut de la hotel variante de transport. Cei de la Ibis de asemenea au fost băieţi deştepţi şi au delegat o fată să-mi dea răspunsul:
Voici le meilleur trajet pour se rendre à l’hôtel depuis l’aéroport Charles de Gaulle :
1.RER B Direction Paris
2.Vous vous arrêtez à Gare du Nord
3.Vous prenez la Ligne 4 Direction Porte de Clignancourt
4.Vous vous arrêtez à Porte de Clignancourt
5. Vous prenez le BUS “137” direction ZI Villeneuve la Garenne
6. Vous vous arrêtez au 3ème arrêt « Gerard de Nerval »
Cordialement /Best Regards
Eliz, Service réservation
În primul rând mi-a plăcut faptul că mi-au răspuns, în al doilea că mi-au dat informaţia cerută, în al treilea că semnătura sugerează un hotel tânăr, cu un personal apropiat de clienţi.
Aşadar, în teorie (şi în tabletă) traseul e făcut. Facile à dire! Mai trebuie dezlegate mistere, însă; cine dracu e ăla RER B? Sursele îmi spun că e “réseau express régional”. M-am lămurit la faţa locului; o “Information” pe cât de voinică pe atât de neagră îi arată pe unde se iese din terminal şi pe unde se intră în staţie. Adică exact în faţă ferestrei prin care mă uitam la peisaj în momentul ăla, adică un ocol de vreo două sute de metri. Surpriză: staţia e un hol imens (? Parcă am mai vazut aşa ceva şi în episodul anterior, ce mică e lumea!), plin cu oameni de toate culorile şi cu “billetteries”. Adica nişte obiecte care, după nume, păreau utile, dar în realitate erau antinevralgofage. De unde sa stiu eu cât costă un bilet de RER B până la Gare du Nord, de unde sa fac rost de euroi si eurocentoi exact cât ar fi costat beletul şi, mai ales, cum să ajung, cinstit, până la robotul acela zgomotos, asaltat de toţi oamenii ăia de toate culorile?!
Norocul s-a prezentat sub forma unui labirint din chingi portocalii. Nu iubesc eu prea mult drumurile întortocheate, dar portocaliul, în cazul ăsta, sugera coada organizată. Nu m-am înşelat, pentru că, la capătul a puţine minute de labirintat, m-am trezit în faţa unui negru de două persoane, un adevărat profesionist, pentru că auzise şi el de ceea ce speram eu că nu e doar un zvon lansat de siteul RATP: Forfait Paris Visite. Cred că i-a plăcut franceza mea, pentru că mi-a explicat, preţ de vreo cinci minute, cât costă (scria si pe afişe, dar o confirmare orală întăreşte regula), cum se foloseşte, unde se aplică, ce alte avantaje are. M-a convins, mai ales că nu am fost deloc atent la ce spunea, preocupat să calculez, cu lipsa mea de talent la artimetică, randamentul abonamentului. Când am văzut că, în sfârşit, însoţitoarele mele dau semne de plictiseală (doar citisem acasă siteul împreună), i-am sugerat voinicului din spatele ghişeului să treacă la fapte şi am devenit fericiţii posesori ai unor Forfaits Paris Visite, niste obiecte de toată frumuseţea, pe care nu ştiam să le utilizăm.(1) Şi, mai ales, nu ştiam unde să le folosim, pentru că erau atâtea uşi şi săgeţi ... dar nici un “Information”. A funcţionat sistemul numit “Pardon, Monsieur!”, prin care am învăţat şi le mode d’emploi pentru micul tichet cu bandă magnetică.
Et voilà RER B; un vehicul electric, cu multe vagoane, care circulă pe nişte şine de oţel. Dacă nu aş fi ştiut că e un RER B aş fi jurat că e un tren. Studiat de la interior, îşi arată şi capacitatea de a căra o mulţime de gunoaie, nu numai pasageri, dar asta e o altă poveste, de spus celor de la firmele lor de salubritate (dacă Parisul o avea aşa ceva, nu sunt sigur). O călătorie care durează exact aşa cum scrie pe afişe (35 minutes, în limba română se citeşte 43) până la Gare du Nord. Traseul trece prin Le Bourget, obiectivul meu din ziua următoare şi printr-un loc care îmi aminteşte de marile victorii româneşti: Stade de France.
Gare du Nord? Ati ghicit, un hol imeeens, cu nenumărate indicatoare şi săgeţi, dar şi cu prăvălii colorate şi cu ... tot felul de colorate, cu fuste largi şi cu o marfă variată etalată pe ziare şi bucăţi de pânză. Păcat că mi-am luat de acasă căşti pentru tabletă şi telefon, iar gumă de mestecat nu manânc, ţin regim fără cauciuc. La un moment dat am văzut şi un sabotor al economiei naţionale, un cetăţean cu uniformă, care a invitat o comerciantă cinstită să “Partez, hein!”
Ligne 4. Săgeţile ne îndrumă eficient şi o găsim. E ... linie de metrou, nu de autobuz, cum speram eu, dar ne mulţumim şi cu asta. Un vehicul identic cu RER B-ul, doar că întreaga excursie se desfăşoară sous terre şi nu facem nici acum cunoştinţă cu lumina oraşului – oare nu-şi merită porecla?
Porte de Clignancourt (în sfârşit, scăpăm de mirosul pestilenţial din Ligne 4 ăsta!) şi ieşim la soare.
Dar ce-i asta?! Escalatorul ne conduce în plină mahala bucureşteană, unde un alt colorat ne invită, în franceza cea mai pură, să “manj, misiu, manj!” porumb copt; ieftin, 5 euros o jumătate de ştiulete. Evit cu grijă să-i adresez negustorului vreun “cucurig”, păstrez “tăcerea radio” în dialogul cu soţia şi verişoara şi ne îndepărtăm de lanul de porumb, căutând staţia lui 137. “Pardon, Monsieur/Madame” nu funcţionează de data asta, nici măcar când mă adresez şoferului unui autobuz oprit. Funcţionează spiritul de observaţie feminin şi ... ne asumăm riscul. Urcăm într-un 137, chiar dacă şoferul, extrem de politicos şi de bărbos de altfel, nu ştie precis dacă trece prin staţia “Gerard de Nerval”. “Je remplace un collègue ...”.
“Paris visite” se potriveşte şi la validatorul înlocuitorului de colegi, aşa că riscăm. Dacă a treia staţie nu e nici Gerard şi nici De Nerval înseamnă că nu avem decât să facem cale întoarsă, sau să mergem până ajungem, totuşi, unde vrem. Sau în altă parte.
Avem noroc, afişajul din interiorul maşinii are o cultură generală mai bogată decât şoferul şi nu înlocuieşte pe nimeni, iar la a treia staţie binecunoscuta (de lângă Gara de Nord din Bucureşti) siluetă a hotelului Ibis e de neconfundat. A treia etapă a călătoriei s-a sfârşit cu bine, mai rămâne de văzut cât de bine şi-a făcut datoria Eliz.

(1) Pentru cei curioşi: sistemul Forfait Paris Visite este organizat pentru transportul cu orice mijloc de transport terestru (inclusiv Funicularul de pe Butte) si poate fi cumpărat, în funcţie de preferinţe, pentru 1-5 zile şi 1-5 zone. Noi am preferat 5 x 5, pentru că aveam de gând să hălăduim prin Paris exact cinci zile, iar CDG se afla exact in zona a cincea.

PS Nu am apucat sa fac poze in timpul aventurilor povestite in episodul de fata. Eram mult prea ocupat cu trolerul, rucsacul, cucurigii si orientarea in spatiu (si timp).
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
strainu
Flight Level 300
Flight Level 300


Numarul mesajelor : 333
Varsta : 36
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 11/04/2010

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyJoi 28 Aug 2014, 23:31

mihaiatanasie a scris:
În primul rând mi-a plăcut faptul că mi-au răspuns, în al doilea că mi-au dat informaţia cerută, în al treilea că semnătura sugerează un hotel tânăr, cu un personal apropiat de clienţi.

Cei din lanțul Accor sunt o corporație cu reguli interne foarte clare dar cu un control al calității mai relativ, mai ales în hotelurile ieftine. Nu mi s-a întâmplat să nu mi se răspundă la mailuri sau să aștept prea mult la recepție, dar informațiile nu sunt întotdeauna foarte clare. Cât despre "tânăr", hmmm.... în Franța cam toți oamenii cu care am interacționat erau trecuți bine de 30 de ani.
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyVin 29 Aug 2014, 13:46

strainu a scris:
Cât despre "tânăr", hmmm.... în Franța cam toți oamenii cu care am interacționat erau trecuți bine de 30 de ani.

Da, buna remarca! Fiul meu are 32, deci este foarte batran, deja?
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
strainu
Flight Level 300
Flight Level 300


Numarul mesajelor : 333
Varsta : 36
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 11/04/2010

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyVin 29 Aug 2014, 13:50

mihaiatanasie a scris:
strainu a scris:
Cât despre "tânăr", hmmm.... în Franța cam toți oamenii cu care am interacționat erau trecuți bine de 30 de ani.

Da, buna remarca! Fiul meu are 32, deci este foarte batran, deja?

Heh, bănuiesc că depinde de unde privești lucrurile Smile Eu când spun "tânăr", înțeleg până în 25 de ani (deci nici eu nu mă mai încadrez). Poate că în 10-20 de ani o să-mi schimb reperele. Îmi cer scuze dacă v-am părut nepoliticos, nu asta a fost intenția. Voiam doar să scot în evidență faptul că regulile hotelului (folosirea prenumelui în semnătură și când se prezintă angajatul, a unor apelative familiare ocazional) pot "îmbunătăți" un pic realitatea.
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyVin 29 Aug 2014, 13:56

Nu m-am simtit lezat, ci exact asta voiam sa subliniez: depinde din ce perspectiva te uiti cand folosesti termenul "tanar". Faptul ca a semnat, neprotocolar, cu un diminutiv, i-a sugerat ca e o functionara tanara, crescuta in moda asta noua ed a elimina pronumele de politete din dialog (la care am aderat si eu, de fapt, atunci cand nu e vorba de elevii mei).
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyLun 06 Oct 2014, 11:15

4.

Le Jour "J" Filename-dsc03161-jpg_zpsb7a407f1

Intrăm într-un hol, n-aţi ghicit, ăsta e mic, mă rog, nu chiar aşa mic, iar acolo găsim ... o coadă! Iar noi care credeam, pe vremea lui Ceauşescu, că suntem originali. Coadă la recepţie?! Asta e original, en effet. Iar acolo două tinere voinice, extrase, probabil, din bancul ăla cu proaspătul tătic din troleibuz, luat de guler de un miliţian: una albă şi una neagră. Mi se împlineşte dorinţa de a intra in dialog cu negresa, mi se pare mai simpatică şi mai răbdătoare decât colega ei, şi nu mă înşel. Fata îmi găseşte numele pe tabel, se chinuie din răsputeri să mi-l pronunţe, îi dau o gură de ajutor şi chiar mă recunosc în ceea ce spune ea. Îmi dăruieşte un zâmbet alb, îmi ia banii şi îmi dă un schimb o chitanţă, pe care o înşfac şi o rupem la fugă spre lifturile din dreapta (aflate sub supravegherea unui negru uriaş, care se juca cu un smartelefon pe măsură, dar cred că se uita prin el ca spionii care, în filme, îşi fac o găurică în ziar şi îşi pândesc adversarii). Deja e ora 1400 trecute pe ceasul meu reglat pe ora Roşiorilor, ceea ce nu ne lasă prea mult timp pour flâner.
Ajungem la etajul 4 şi ... supriză: ne dăm seama că drăguţa negresă recepţionistă a uita să ne dea o cheie de orice fel. Binenţels că, fiind bărbat în casă, sunt imediat trimis jos, dar nu merg prea departe şi observ că fiecare uşă e dotată cu un dial, iar după un stiudiu atent, cu ajutorul ochelarilor de aproape, al chitanţei, observăm că nu e o chitanţă, ci codul de acces in camera noastră. Un lucru excelent, pentru că acel cod – 044207 – e imposibil de pierdut pe stradă sau de şutit în metrou (mi l-am notat şi în telefon, aşa se explică faptul că încă îl mai ştiu).
Hai şi în cameră: o grotă mică, cu un pat dublu şi încă, unul, simplu,deasupra şi în curmeziş. Televizor, chiuvetă (înfundată) într-un colţ, baie, budă.

Le Jour "J" IMG_5982_zps18b21ae3

Le Jour "J" IMG_5985_zpsb473c787

Sigur că mă aşteptam să fie o cameră mult mai mare şi mai confortabila decât la Starlight, dar o să ne mulţumim şi cu asta, până la urmă ne autoconvingem că am venit la Paris pentru Arc de Triomphe şi Musee de l’Air, nu ca să stăm în cameră. Adăugăm, rapid, bagajele noastre la peisaj, eu imi aleg teritoriul (la înălţime, cum altfel?!) şi mi-l marchez printr-o poză,

Le Jour "J" IMG_3916_zpsa0b8b68c

apoi ... hai în dulcele târg al parijilor.
Haideţi să haidem, dar cum? Nu cunoaştem decat autobuzul 137, care nu are nici o legătură cu obiectivele turistice planificate. Tanti negresa ne scoate din belea: îmi oferă, aodată cu un nou zâmbet alb, un plan al metroului parizian, pe care încercuieşte cu pix roşu (o fi profesoară care a refuzat repartiţia guvernamentală) staţia “Porte de Sait-Ouen”, apoi “Champs Elysées – Clémenceau”. În plus, dat fiind că ne consideră nişte oameni norocoşi de a fi găsit hotelul păstorit de ea, ne scrie şi numărul liniei de métro: 13. A mai adăugat şi alte indicaţii, care s-au dovedit foarte puţin preţioase, pentru că ea nu era la curent cu travaux en cours pe linia 2.
O primă luare de contact cu “porte de Montmartre”. Un cartier străbătut de Boulevard Periphérique, în care poţi mânca turceşte (dacă izbuteşti să te obişnuieşti cu mirosul localului respectiv, prea puternic şi pe partea cealaltă a străzii), unde poţi muri liniştit, pentru că sunt la fel de multe “pompes funèbres” ca la gardul cimitirului Ghencea şi al stadionului Steaua, iar dacă nu eşti hotărât să le umpli buzunarele pompiştilor poţi profita de serviciile spitalului Bichat; unde poluarea este alungată de “le petit bus électrique qui croise trois lignes de métro”, dar este accentuată de traficul infernal de pe Periphérique; centură rutieră care foloseşte două pasaje denivelate, în comun cu alţii (încă de la început i-am descoperit, sub un pod, pe unii de la care îţi puteai completa dotarea tehnică şi garderoba cu obiecte de “n” hand, nişte tipi gurmanzi, cred, că se auzea printre ei “mânca-ţi-aş!”, iar destinaţia spaţiului de sub al doilea pod s-a vădit de abia a doua zi); unde poţi alimenta de la o benzinărie bogată în coca-cola şi poţi repara parbrize (dar şi mecanica) la un service la fel de primitiv ca cele de la noi (şi, înconjurat, ca şi la noi, de maşini demontate pentru reparaţii ulterioare).
Acum, făcând în memorie turul cartierului, îmi dau seama ce am pierdut: în loc să stăm noi acolo şi să profităm de binefacerile zonei, ne-am repezit să luăm metroul spre Champs Elysées ...
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyJoi 09 Oct 2014, 09:19

5.
Staţia de metrou “Porte de Saint Ouen” mi-a aminitit, nu stiu de ce, de un obiectiv vizitat de turişti în Piaţa Sfatului de la Brasov. Acolo unde, un tovarăş din anii ‘70 a fost întrebat de o turistă: “Métro? Métro?” iar el a răspuns: “Nu-i de-un metru, da-i vânjoasă.” Aceiaşi pereţi căptuşiţi cu faianţă şi acelaşi miros ...
Sosirea garniturii de pe linia 13, de altfel singura care circulă prin acea staţie, a fost anunţată, redundant, de un megafon blond şi de un afişaj electronic. Un tren jegos, trecut de prima tinereţe, spre uşile căruia s-au repezit călători de toate culorile, umplându-l instantaneu.
Parcă niciodată nu mi s-a părut un drum pe sub pământ atât de lung. Nu din cauza aglomeraţiei, nu din cauza distanţei, ci doar din nerăbdarea e a ajunge, în sfârşit, la Paris. La Parisul ăla de care am citit şi am auzit şi am vazut poze şi filme de zeci de ani încoace. Am avut timp să ascult cu atenţie anunţurile megafonului din tren, anunţând, de doua ori, denumirile staţiei, de fiecare dată cu o intonaţie diferită (ascendentă la primul anunţ, descendentă, ca o concluzie, la al doilea). “Clémenceaux-Champs Elysées, Clémenceaux-Champs Elysées.” Şi ... un labirint întortocheat, în pantă dulce, dar cu acelaşi miros pestilenţial de canal înfundat, care aproape îmi taie entuziasmul. Noroc că escalatorul ne-a scos la lumină ... şi ce lumină! Lăsasem un cer acoperit în Monmartre, găseam unul absolut curat pe Champs Elysées, probabil trebuia să se justifice, în sfârşit, denumirea de “oraş lumină”.
Ne pomenim într-un fel de piaţă, înconjurată, pe două laturi, cu maşini de Police. Am gândit că o fi vreo manifestaţie anti-băsescu, de fapt, aşa cum am vazut mai târziu, în apropiere se afla o secţie de poliţie. Prozaic ...
Dar dincolo de masinile alb/albastre ... “Bă, ia uite, statuile alea aurite, ăsta-i Pont Alexandre III!” Eram aşa de mirat de parcă aş fi văzut podul respectiv în fundul curţii de acasă. Dar faţada asta ... ştiu, Grand Palais! Dar daca Grand Palais e aici, înseamnă că peste drum e Petit Palais. Hai acolo! Ce să facem la Petit Palais, hai la Arc de Triomphe! Ba nu, că e cam departe, hai pe pod, să vedem Sena!
Îmi pare rău că nu ne-am putut vedea din exterior. Îmi închipui ce spectacol pitoresc au putut oferi nişte bieţi roşioreni aterizaţi pe bulevardul parizian, vrând să meargă peste tot în acelaşi timp, văzând din ce în ce mai neclar peisajul din cauza ochelarilor care se abureau, avansând un pas într-o direcţie pentru a se ciocni de celalalt care ar fi vrut să meargă în direcţia cealaltă sau în toate direcţiile în acelaşi timp.

Le Jour "J" IMG_3779_zpsc47418e1

Până la urmă ne-am oprit la marginea trotuarului, încercând să facem o scurtă şedintă de organizare. Ordinea de zi, mult prea încărcată, a fost, însă, abandonată într-o secundă; la doi paşi, în dreapta, apăruse, aurită şi strălucind în soarele dupa-amiezii, “căciuliţa” Obeliscului egiptean. Clătinând din cap, ca măgarul lui Buridan, spre dreapta şi stânga, am decis să nu murim, totuşi de foame. Am pornit, în pas de manevră, spre Place de la Concorde. Arcul va aştepta până mâine, doar nu are cum să plece de acolo.

Le Jour "J" IMG_3780_zps6479b6ce

Remorcat de soţia mea şi de verişoara ei pornim spre Obelisc, dar după doi paşi făcuţi în ritm de “Oh, Champs Elysées! Oh Champs Elysées! Au soleil, ou sous la pluis, a midi ou a minuit, Il y a tout ce que vous voulez au Champs Elysées!”, fetele mă pierd: de ce m-oi fi uitat peste umăr?! Acolo, ascuns in smog, se vede Turnul. Cum care turn, ca doar n-or fi o sută (sau or fi, dar în mintea mea nu mai exista decât unul). Fetele, consecvente (mai ales că distanţa până la smog e cam mare) trag cu nadejde de lesă şi ... iată: Place de la Concorde!

Le Jour "J" IMG_3783_zps90ede1e6

Un loc mânjit cu sânge regal şi revoluţionar cu ajutorul maestrului Guillotin, dar azi o deschidere însorită, multicoloră, unde toate limbile pământului se amestecă cu pârâitul tuturor motoarelor pământului, cu şuieratul apei fântânilor şi cu culorile tuturor curcubeilor şi curcubeelor cerului şi maşinilor şi motocicletelor de toate mărimile, formele, modele şi destinaţiile. În centrul pieţei, Obeliscul

Le Jour "J" IMG_3788_zpsbcab48d6

oferit Parisului de către vice-regele egiptean Mehmet Ali, în 1831, şi montat pe acest loc în 1836, domină locul.

Le Jour "J" IMG_3791_zpse1c93987

Ştiam toată istoria monumentului, dar cui îi pasă de istorie când e la faţa locului?! L-am uitat şi pe Mehmet şi pe Ali, ca şi pe Louis-Philippe, ce importanţă pot avea ăia acum, nu mai contează decâ faptul că suntem lângă el, că e cât pe ce să ne calce un autocar cu etaj, că alţi turişti, la fel de zăpăciţi ca mine, dau peste noi, neavând ochi decât pentru monument, care monument, hopa! Are o crăpătură, cine dracu a dat cu ciocanul, doar n-or fi încercat şi ăştia să-l dărâme, ca aia care au tras cu tractorul de Coloana lui Brâncuşi! În dreapta vedem o clădire cu coloane, în stânga alta, aha, aia e Madeleine, hai să mergem acolo, ba nu, acum stăm la Obelisc, Madeleine mâine, aia din stânga nu poate fi decât Assemblée Nationale, sigur că nu mergem acolo, ce să facem, n-o vedem de-aici?

Le Jour "J" IMG_3796_zps6677c143

Hai pe partea ailaltă, să facem poze si de acolo, dar acoperişul ăla ce o fi, a, ce să să fie, normal că e Luvrul, doar n-o fi liceul Madgearu, hai acolo, stai să mai fac nişte poze cu fântânile (Fontaine des Mers şi Fontaines des Fleuves), uite un 2 CV, ce draguţ e!

Le Jour "J" IMG_3799_zps97b1eff5

Stai să-l trag în chip, stai să pozez şi cealaltă fântână, ce mişto, intră şi Turnul în cadru,

Le Jour "J" IMG_3792_zps1ab93009

Le Jour "J" IMG_3805_zpsd0ac014f

vezi că te calcă ăla cu tricicleta,

Le Jour "J" IMG_3806_zpsbe2c56a7

mergi şi tu pe unde te uiţi, nu mai umbla cu capul în nori şi în vizorul camerei, ia uite, ăştia nici n-au pavat aleile din Tuileries, vai de capul lor, n-au bani de asfalt,

Le Jour "J" IMG_3809_zpsc5011129

uite piramida de la Luvru, ia uite şi roata mare,

Le Jour "J" IMG_3822_zps7781a24c

hai să ne odihnim un pic pe scaunele astea, parcă sunt alea de acum 30-40 de ani din parcul de la Braşov, săracii, ce rămaşi în urmă sunt,

Le Jour "J" IMG_3815_zps49f310f4

oare cât costă la ăştia o îngheţată,

Le Jour "J" IMG_3819_zps0735223e

uite-i pe-ăia, se dau cu coarda de cauciuc,

Le Jour "J" IMG_3818_zps01273572

ăilalţi cu ciocanul,

Le Jour "J" IMG_3821_zpse22eea88


uite şi o centrifugă de separare, ca la laboratorul de toxicologie,

Le Jour "J" IMG_3826_zps65a5e4f3


da’ a plouat bine pe-aici, ia uite ce bălţi,

Le Jour "J" IMG_3823_zps7ba63e7e


hai să facem poze, dar să se vadă şi alea în spate, să avem amintiri.

Le Jour "J" IMG_3830_zpsde6b9ed8

Ia uite la statuia aia, un voinic cu cuc, dar are şi păsărică la cap,

Le Jour "J" IMG_3832_zps42a5cf54

ăsta se uită după turiste, nesimţitul ...

Le Jour "J" IMG_3833_zps1f1ae753

Ia uite, ajungem la Carrousel, ce carusel, e roată mare, nu ăla, frate, Arcul de Triumf ăsta mic, al lui Napoleon, hai să trecem pe sub el, să intrăm în curtea Luvrului.

Le Jour "J" IMG_3834_zpsef26114b

Le Jour "J" IMG_3836_zps44c868e5

Le Jour "J" IMG_3840_zpsced89845
Hai la piramide, hai la bazin, hai să stăm pe bancă, hai să ...

Le Jour "J" IMG_3843_zpscb3b3ac1

Le Jour "J" IMG_3848_zps28cc602f

Le Jour "J" IMG_3850_zps048fc6a9

Le Jour "J" IMG_3851_zps9d821c00

Le Jour "J" IMG_3852_zps8a7f7df6
Aoleo, cam multe pentru o singură zi, dar e încă devreme, şi mai avem de umblat, dacă ne mai ţin picioarele!
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 255
Data de inscriere : 07/02/2009

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyJoi 09 Oct 2014, 16:31

ce tricou misto ai pe tine!
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyVin 10 Oct 2014, 06:42

ASA e! Sa traiasca sursa! L-a impresionat si pe Philippe, pilotul A-321 care m-a dus acolo.
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
horia
Flight Level 200
Flight Level 200


Numarul mesajelor : 255
Data de inscriere : 07/02/2009

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyVin 10 Oct 2014, 23:50

stiam eu ca tre sa-l internationalizez!
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyMar 14 Oct 2014, 11:01

6.
Probabil ca dacă am avea în după amiaza asta timp cât într-o vacanţă am încerca să forţăm intrarea la Luvru. Dar am auzit ca Sire Roi nu ar fi acasă şi că, gelos fiind, ar pune gărzile cardinalului pe mine dacă aş îndrăzni să îi trec pragul. Aşa că ne mulţumim să strigăm catalogul personalităţilor de pe faţade, mai aruncăm o privire în urmă, să ne asigurăm că nu ne uităm ochii în preajma Piramidei, şi traversăm spre Rue Rivoli. Am auzit noi că acolo e tot la Paris şi că o să avem cu ce să ne clătim ochelarii.

Le Jour "J" IMG_3857_zps68f89ddf

Găsim imediat ceva care să ne facă să discutăm: uite, Louis-XIV ala, avea timp si nu se jena sa şi-l petreacă în mod util şi plăcut!

Le Jour "J" IMG_3862_zpse235ed80

Pe de-o parte avea, ca Ceauşescu, şantiere de inspectat, pe de alta, după tăierea panglicii (oare exista obiceiul pe vremea lui, sau l-au inventat ăştia, acum?!) avea unde să meargă seara. Oare cât costa biletul pe vremea lui? Dar găsea bilete? că avea, bietul om, o grămadă de obligaţii, amante, chestii ... Plus Molière, mai ţii minte?
“Si le Roi m'avoit donné
Paris, sa grand'ville,
Et qu'il me fallût quitter
L'amour de ma mie,
Je dirois au roi Henri :
« Reprenez votre Paris :
J'aime mieux ma mie, au gué !
J'aime mieux ma mie. »(*)
Cum naiba pe vremuri, când nu aveam bani, puteam merge la teatru în Bucureşti să vedem trupa de la Théâtre National de Paris cu “Le Misanthrope”, iar acum, când tot nu aveam bani, nu mai putem, nici la Bucureşti şi nici la Paris?! A, da, la Paris nu e stagiune în momentul ăsta, avem un pretext valabil.
Dacă nu putem beneficia de spectacolul din sala “Richelieu” (construită şi tot reconstruită din 1799 încoace), spectacolul străzii ne acaparează cu totul. Un spectacol colorat şi zgomotos, realizat de regizori şi actori de toate neamurile, beneficiind de recuzita cea mai variată şi de decorul cel mai somptuos al acestui “grand’ville”.

Le Jour "J" IMG_3856_zps3e3b344a

Le Jour "J" IMG_3865_zps21bfc586

Le Jour "J" IMG_3866_zps00cffa72

Le Jour "J" IMG_3869_zpsf0098d59

Le Jour "J" IMG_3870_zpsfed56ccb

Le Jour "J" IMG_3873_zps206bd632

Le Jour "J" IMG_3875_zps0361513f

Le Jour "J" IMG_3882_zps9f2d1c9c

Le Jour "J" IMG_3891_zps236ce1f9

Vorba românului (Joe Dassin):
“Dans Paris, à vélo,
On dépasse les autos;

Le Jour "J" IMG_3864_zps0f970556

A vélo, dans Paris,
On dépasse les taxis”

Le Jour "J" IMG_3860_zpsd464bbf9

Noi nu avem biciclete decât pe nas, aşa că ne hotărâm uşor: Avenue de l’Opéra!

Le Jour "J" IMG_3868_zps7ad17737

Un edificiu pe care l-am admirat în poze. Are numarul 13 in seria teatrelor de operă pariziene, dupa ce tot Louis-XIV a hotărât că puţină variaţie în programul serilor nu strică. Napoléon III a avut ideea cea buna de a-l pune pe Garnier să construiască o operă nouă, iar noi am avut ideea cea bună de a-l găsi cu uşurinţă, se vedea de la un kilometru (sau mai mulţi, calculând după oboseala acumulată în picioare). Ne-am învârtit în jurul clădirii cu multă curiozitate, sperând să apară, prin vreo fereastră închisă ca şi casa de bilete, fantoma.

Le Jour "J" IMG_3878_zpsf2068f50

Le Jour "J" IMG_3879_zpse203a0d7

Le Jour "J" IMG_3881_zpse39fe837

Le Jour "J" IMG_3887_zpsaef991ac

Le Jour "J" IMG_3902_zps3b9ac627

Aia nu s-a ivit, dar am dat de “Galeries Lafayette”, o pravalioară de genul celor vestite, care trebuie vizitate.

Le Jour "J" IMG_3888_zps1d473856

Le Jour "J" IMG_3889_zps7c490586

Le Jour "J" IMG_3892_zps03f7d073

Le Jour "J" IMG_3893_zpsb2bb1043

Sigur că ne-am luat măsuri de prevedere, adică locul de întâlnire după foarte probabila despărţire din interiorul magazinului, datorată aglomeraţiei, apoi, cu mâna strânsă pe încuietoarea poşetei/ghizdanului şi pe camera foto, am pătruns în galerii. Nu ştiu la ce mă aşteptam, dar orice aşteptare mi-a fost mult depăşită de realitate: un miros greu, în care se combinau toate parfumurile din lume – parterul Galeriilor este un întins târg de parfumerie – cu mirosul tuturor transpiraţiilor (întreţinute de o căldură de seră şi de nişte preţuri pe care nici Becali nu cred că le-ar plăti dacă nu ar fi obligat de “sa noblesse”). Entuziasmul nostru este evident.

Le Jour "J" IMG_3901_zps8c44aa5b

Le Jour "J" IMG_3894_zps5de37077

Le Jour "J" IMG_3896_zps7864b279

Le Jour "J" IMG_3899_zps08c2f282

Am avut timp şi inspiraţie să trag iute nişte poze, apoi am căutat, cu febrilitate ieşirea. Am gasit-o la timp

Le Jour "J" IMG_3903_zps0babf304

şi am înţeles de ce preţurile alea.

Le Jour "J" IMG_3904_zpsb3cefd59

Destul pentru o zi. Am găsit, bucuroşi, staţia de metrou, nu am stat prea mult să ne gandim unde putem ajunge, de fapt, chiar am bâjbâit niţel prin subterane,

Le Jour "J" IMG_3907_zpse6b10df4

şi am încălecat pe-o şa (de Ligne 1) şi am încheiat prima zi cu refacerea, în sens invers, a traseului spre Porte de Montmartre. Trăiască Ibis! Mai ales că ziua următoare va fi aceea a Muzeului de la Le Bourget.

(*) Alceste, in Molière, “Le Misanthrope”.
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
strainu
Flight Level 300
Flight Level 300


Numarul mesajelor : 333
Varsta : 36
Localizare : Bucuresti
Data de inscriere : 11/04/2010

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyMier 15 Oct 2014, 11:18

Haha, n-am mai râs de mult așa bine. Foarte tare povestea!
Sus In jos
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyMier 22 Oct 2014, 19:36

JOUR “J+1” (1)

Probabil că “le Jour J” s-a încheiat un pic cam brusc. Am avut cȃteva tentative de a folosi dotările lui Ibis în ceea ce privește accesul la Internet, dar, fie că eram eu prea obosit, fie că tableta mea nu a știut să compenseze lipsa mea de știință … m-am trezit în toiul nopții cu televizorul pornit, exprimȃndu-și părerile în limba franceză (la care eu am răspuns cu expresii dintre cele mai romȃnești).
Telefonul meu e (am recunoscut mereu) mai smart decȃt mine. El a ținut minte unde se află și m-a adus și pe mine cu picioarele pe pămȃnt (mă rog, pe podeaua etajului 4), cu mult înainte de ora la care ar fi trebuit. Dar, mon Dieu, nu am venit la Paris ca să dorm, ci că să vizitez le Bourget, nu? Așa că “Drepți, bă!”
Pantalonii, tricoul (de data asta cel cu “Hurricane”), ghiozdanul, camera foto, aoleo, să n-o fac iar pe aia de la Clinceni, cȃnd m-am dus cu camera dar fără baterie, chiar, unde-i bateria aia? în priză, sub chiuvetă! Cine-o fi pus-o acolo?!), cardurile de memorie (memoria camerei, eu n-am nevoie de carduri, uit destul și așa). Ceva de mȃncare? Avem, doar am vizitat aseară Monoprix și am făcut provizii pentru micul dejun și sandwichul necesar la drum lung. Of, mai trebuie să și mȃncăm? N-am mȃncat și ieri? Hai, lăsați-mă să plec, că deschid aia la Musée și eu nu sunt acolo. Ce dacă e numai șapte, dacă nu găsesc drumul, dacă deschid ăia mai devreme, dacă ...
Da, mi-am luat și “paris visite”-ul, mi-am pus și o sticlă de apă minerală (îmi ajungea una de o juma de litru, mă pui s-o car pe asta de doi litri ... o să-mi rupă spinarea!). Am mȃncat destul, mai mănȃnc saptămȃna viitoare la Roșiori, acum mă grăbesc! Bani? Ce să fac cu banii? Dă-mi vreo 20 de lei de-ăștia europeni, bine, mai iau încă zece (he, he, plus ăia zece puși de-o parte, FSN), mă descurc eu.
În sfȃrșit, afară. Ibis e mai vesel acum, cȃnd sunt odihnit, cȃnd am în față o zi aviatică, cȃnd ... ia uite ce bilă mare, oare cine se joacă prin Montmartre cu bile de rulmențoi?

Le Jour "J" 20140805_080243_zps0447e8b1

Le Jour "J" 20140805_080215_zps78e754e5

137 apare după doar cȃteva secunde de așteptare. Mă pregătesc pentru o vizită a cartierului cu autocarul, dar “Terminus, s’il vous plait!” Și n-am văzut în drum decȃt un singur obiectiv turistic: “Les bains municipaux”.
Hai să vizităm Clignancourt, acum nu mai am bagaje. Foarte interesant: un șantier care își aștaptă muncitorii, un magazin de țigări electronice și o farmacie care mă face să mă gȃndesc la Jean-Jacques Rouseeau și la textul lui din manualul meu de franceză de-a unșpea. Ligne 4, sigur, către Gare du Nord.

Le Jour "J" 20140805_081101_zpse7aeb7f3

Ce naibă? “paris visite”ul meu a expirat după o singură zi? Ba nu, în 137 a fost bun, acum l-a apucat damblaua? Cert e că am timp, în timp ce-i înjur pe toți ăia de la metrouri și rat-uri, să văd că parizienii ășita sunt oameni normali: majoritatea trec pe lȃngă mine și sar peste validatorul cu bariere, grăbiți să coboare în subterane, iar bodyguardul negru se uită la ei și tace, îmi fac socoteala să îi urmez și eu pe cei grăbiți, dar mi se pare că omul în uniformă nu are ochi decȃt pentru mine și mai socotesc un pic … mai încerc o dată tichetul magnetic și … “Venez, Monsieur!”, o doamnă cam de vȃrsta mea ține bariera validatorului pȃnă trec, apoi îmi spune că probabil mi s-a demagnetizat tichetul, cȃnd ajung la destinație să merg la “billeterie” să mi-l repare omul ăla. Așa o fi, ce, doar n-o fi Parisul ăsta mai paris decȃt Bucureștiul.
“Boulevard Barbès, boulevard Barbes!” rostește megafonul din vagon. Ma uit la ceas. Oare chiar am plecat prea devreme de la hotel? Nu e nici 0730, o ă ajung acolo prea devreme și o să mă plictisesc la ușă. Ba nu, am un noroc chior: megafonul din stație se gȃndește la binele meu și anunță: “A cause d’un voyaguer malade, la ligne e bloquée pour 20 a 30 minutes”.
Pȃnă la Gare du Nord mai e o stație. Cȃt o să fac eu pe jos pȃnă acolo? Cu încă o urare de bine la adresa RATP, o iau pe Boulevard Barbès. Habar n-am unde e gara aia, dar am făcut armata la cercetare, șansele să mă rătăcesc nu sunt decȃt de 50%. Dacă nu greșesc, am venit cu metroul din direcția aia, înseamnă că gara ar putea fi ... oriunde. Am luat-o în direcția cea mai bună, cum spuneam, sunt ofițer (r.) de cercetare, știu să citesc harta de la intrarea în metrou.
Gare du Nord: am văzut-o ieri pe dinăuntru, acum o văd din exterior și mă bucur că am venit pe jos

Le Jour "J" 20140805_084122_zpsdf6a9837


Găsesc o intrare (erau destule, l’embarras du choix), caut pancarta/săgeata cu R.E.R. 2, o găsesc imediat și ... surpriză În gara asta sunt și trenuri, nu numai bișnițari! Mai iau o piatră în gură, e prima dată cȃnd vȃd cu ochelarii mei un TGV (ba chiar două la preț de unul!), mă uit cu atenție în jur să nu fie vreun flic și fac o poză, două,

Le Jour "J" 20140805_084419_zpsbd74f89a

apoi, hai la R.E.R. Deja e destul de tărziu, se apropie de opt și cine știe cȃt va trebui să aștept trenulețul ăla.
De fapt, mă aștepta el pe mine. Un tunel scurt, cam cȃt ăla lung de la Timișul de Sus și ieșim la lumină. În zare se vede Sacré Coeur, în apropiere Stade de France.

Le Jour "J" 20140805_090028_zpsa79263c9

A treia stație, Le Bourget. Ies pe peron și fac poze. O gară mică, cam cȃt cea de la Arad, fac o poză, apoi mă uit cu atenție și la trenulețul roșu. Dar parcă al meu fusese verde? Pȃnă m-am uitat eu, curios, la clădirea gării, deja venise trenul următor.

Le Jour "J" 20140805_090911_zps19a9d279

Le Jour "J" 20140805_090907_zps1915affb

Ba chiar și plecase, dacă mă gȃndesc mai bine.

Le Jour "J" 20140805_091006_zps0767d558

În fața gării o colecție bogată de autobuze, dar 152 ba. Apelez la sistemul “Pardon, Monsieur” și funcționează perfect. Trebuie s-o iau pe strada perpendiculară pe gară, să merg vreo 200 de metri și chiar pe colț e stația lui 152. Așa e. 152 îmi pleacă de sub nas (deci și la ăștia e valabilă acea lege a lui Murphy). Nu-i nimic, mai e timp destul pȃnă la deschiderea muzeului, așa că vizitez zona. Găsesc afișe electorale vechi, două cabinete medicale private, un laborator de analize, o prăvalie de genți ieftine, chinezești, după părerea mea competentă, mai mă uit după femei, autobuze, mașini (un Renault 5 de toată frumesețea), mă uit la ceas ... apare și 152. Supriză, tichetul meu funcționează perfect (acum îmi aduc aminte că îl folosisem si la R.E.R 2, uitȃnd să merg la billeterie pentru servisare). O stație, două, șapte ... Și eu care credeam că Le Bourget e un oraș mic!...

Megafonul autobuzului mă zorește să cobor. Mă uitasem pe partea greșită, Muzeul! Rachetele care depășesc în înălțime cerul și cele trei avioane fixate pe pilon, exact reperele pe care le învățasem studiind, zile întregi, siteul lor.

Le Jour "J" 20140805_094302_zpsdb805ac0

Mai am o jumatate de oră de așteptat. Mă învȃrt prin mahala, un pas la dreapta și cinci spre rachete, dar nu am răbdare, mă duc să stau la ușă, poate deschid oamenii ăștia mai devreme de dragul meu.

Le Jour "J" 20140805_095311_zpsab7b883d

Am concurență. Credeam că la Musée de l’Air e ca la Muzeul Național al Aviației Romȃne, unde nenea de la poartă se miră cȃnd vine cineva în vizită.

Le Jour "J" 20140805_094931_zpsb2e9703a

Mă așez la rȃnd, apoi curiozitatea mă trimite la piloni. Fac poze cu telefonul din dotare,

Le Jour "J" 20140805_095336_zps77088135

Le Jour "J" 20140805_094758_zpsaad53ac3

Le Jour "J" 20140805_094904_zpsf364d215

Le Jour "J" 20140805_094911_zpsc8821d2d

Le Jour "J" 20140805_094926_zps30106163

în timp ce lȃngă mine se oprește un monsieur barbu, cu un rucsac în spate, nu e rucsac ci un copilaș de vreo 4-5 anișori. Îl felicit, în gȃnd pentru felul cum își educă băiețelul, dar el își arată și erudiția: “Voila les avions de la Patrouille de France, tu vois, ce sont des Alpha Jet.” Des quoi?! N-am ce lucra și îi arăt plăcuța de alamă de pe pilon.

Le Jour "J" 20140805_095242_zps6eb4ccc8

Bărbosul îmi aruncă niște priviri ucigătoare, garçonnet-ul se uită speriat (mi se pare mie) cȃnd la taică-său, cȃnd la mine, noroc că apare un alt monsieur cu alt rucsac, din care scoate o fetiță și intră în vorbă cu bărbosul. Răgaz pentru mine să îmi fac dispariția și să pȃndesc deschiderea.
0900, ușa se deschide și oferă ocazia iubitorilor de aviație să se îmbulzească. Asta e politețea francezilor? Îi las să se înghesuie, doar nu vreau să cumpăr tacȃmuri de pe vremea lui Ceaușescu, apoi intru și eu. Mă așteaptă cel mai ... așteptat muzeu.
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyMar 28 Oct 2014, 10:08

Coadă la … la ce? Doar pe site-ul muzeului scrie că accesul este gratuit. Totuși, cȃteva zȃmbete mai mult sau mai puțin (mai mult mai puțin decȃt mai mult, după părerea mea) vȃnd bilete la capătul unui culoar realizat (binențeles) din cordoane. Așa e la aviație! Chiar dacă am tras de timp, cu scopul de a scăpa de monsieur-ul băros cu băiețel în rucsac și prietenul său cu rucsacul feminin, a trebuit să mă înscriu și eu între cordoane. Sur-le-champ am fost abordat de un zȃmbet dintre cele deja pomenite, cu un “bonjour, cher monsieur” care m-a lăsat ... cu replica “sărut mȃna” (din cauza surprizei “cher”). Fata avea misiunea de a afla dacă știu (știam) din ce este alcătuită vizita muzeului, dacă știu (știam) că există și cȃteva opțiuni cu plată și dacă știu (și pe asta o știam) ce vreau. Prospectul pe care mi l-a pus în mȃna în care deja țineam cu mare grijă o foaie (de zece euroi) era foarte util (am observat asta cȃnd am ajuns înapoi la Roșiori și am avut timp să-l citesc) pentru că el conținea exact ceea ce știam deja: “forfait avions, 8 euros”). Mi-am primit restul, mi-am obținut și o micuță cartelă magnetică, identică cu “paris-visite”-ul și trei fete mi-au zȃmbit pentru ultima oară pe ziua aceea.

En route pour le paradis! Un mic culoar întunecat m-a adus în plină epocă de pionierat a aeronauticii. Rămȃne de văzut, prin discutii, dacă e vorbă de aeronautica lor sau a noastră, a francejilor (știu că se scrie cu “z”, dar e mai romȃnește cu “j”), sau a omenirii.
Ca un (fost) apropiat dar perpetuu iubitor al MAV (pe care cred că o să mai am ocazia să-l vizitez vreodată!) (dar sunt sigur că niciodată nu voi plăti taxă de intrare acolo, nici măcar dacă ar fi simbolică) speram să ajung într-un loc complet diferit și mult mai sărac decȃt partea din stȃnga a Hangarului 1 de la Pipera. Diferit, este. Intrarea în Pionieratul aviației se face prin ce au ei (și noi toți) mai ... legendar: statueta unui Icar, cu legenda respectivă,

Le Jour "J" IMG_3924_zps3b6ed616

dar, mai ales, cu prima lor mențiune istorică atestată. La noi Conrad Haas, la ei Mongolfier. La noi rachete, la ei baloane cu aer cald.

Le Jour "J" IMG_3922_zps4eb2a66a

O idee bună a muzeului și specialiștilor lui în mobilier este aceea de a plasa o bancă din loc în loc printre exponate (banc, nu banque), de care am profitat din plin.

Le Jour "J" IMG_3919_zps3b2547e6

Pȃnă îmi plimb privirea în jurul, meu, mongolfierul dispare! De fapt își ia zborul spre înălțimi, așa cum îl gȃndiseră frații Joseph Michel și Jacques-Étienne Montgolfier, beneficiind nu de foc de paie și aer cald (și bine că nu-i așa, pentru că în sală era deja foarte cald și fără focul lor!), ca în 1763, ci de un mecanism ascuns.

Le Jour "J" IMG_3920_zpsebf6152d

Le Jour "J" IMG_3921_zpsf9d61d2a

M-am învȃrtit în jurul balonului și l-am “prins în chip” din toate direcțiile, in timp ce el executa nenumarate ascensiuni. Cred ca pana azi a batut recordul mondial!

Le Jour "J" IMG_3979_zps98f5e31c

Le Jour "J" IMG_3980_zps1833de31

Le Jour "J" IMG_3984_zpsba3b88cb

Le Jour "J" IMG_3983_zps769ff584

Le Jour "J" IMG_3986_zps82597bb8

Le Jour "J" IMG_3985_zps936b5b65

Le Jour "J" IMG_3987_zps71d8c632



Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyMar 04 Noi 2014, 10:47

Sigur că, încă de la intrare, privirea mi-a fost atrasă de o siluetă extrem de familiară, prezentă în mai multe locuri din Romȃnia, la diferite scări (inclusiv în vitrina mea cu machete). Dar am intenția de a o lăsa pour la bonne bouche, chiar și calendarul pionieriei aeronauticii mă obligă la asta, pentru că prin sala de expoziție zboară tot felul de precursori. Nu știu unde să mă fixez mai întȃi, dar mă ajută un grup de vizitatori mȃnați în luptă de un guide. O să pun mai tȃrziu ghilimilele la guide, pȃnă atunci mă orientez la un fel de acvariu în care planează o păsărică.
Hai să vedem ce spune despre ea: un nenea pe nume Jean-Marie le Bris a conceput/realizat un fel de planor pe care a hotărȃt să-l lanseze după metoda Vlaicu (remorcat de o căruță cu cai) în 1956. Ei, aici se vădește superioritatea ardelenilor. Dacă Vlaicu a reușit în toate tentativele lui de a ridica, in 1909, un planor care căra un buștean, o fetiță (Valeria) sau un viitor pilot (Aurel), tentativa francezului s-a soldat cu un incident de aviație, pentru că, odată declanșat de planor, cablul s-a înfășurat pe căruțaș, și doar prezența de spirit a planoristului, manifestată după minute de suferință a vizitiului agățat de cablul rămas atȃrnat de planorul pilotat cu măiestrie (...) a evitat o catastrofă aeriană.

Le Jour "J" IMG_3933_zpsc2c57daa

Le Jour "J" IMG_3934_zpsd72f7d82

Le Jour "J" IMG_3936_zpscf527b72

Să admirăm aeronava, pentru perioada ei este foarte spectaculoasă.

Le Jour "J" IMG_3975_zps59f474f2

Le Jour "J" IMG_3978_zps1de0dd33

Al doilea airman (homme, că suntem la Le Bourget!) care mi-a atras atenția e Otto Lilienthal. Deltaplanist de seama, Her Otto zboară sub tavanul sălii precursorilor și ... nu mai cade. Îmi trece prin minte că Lilienthal, ca și Cayley, Chanute și Adèr ar fi meritat fiecare cȃte un perimetru ca ăsta, fiecare în parte a avut o mare contribuție (sau și-a aportat adusul ... pardon, adus aportul ... whatever) la apariția aeronavei mai grea decȃt aerul. De fapt, despre Adèr chiar nu am văzut nimic, iar despre Chanute sau Cayley doar aluzii ... Ce mai, îmi făcusem iluzii.

Le Jour "J" IMG_3944_zpsd2cf1b79

Le Jour "J" IMG_3973_zpsbcba4045

Le Jour "J" IMG_3974_zps73c6d3f4



Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyMier 05 Noi 2014, 16:59

După cȃteva ascensiuni cu balonul am decis că e timpul să trec la “plus-lourd-que-l’air”. Remarcasem încă de cȃnd am intrat avionul “Vuia 1”, și încercasem să prelungesc cȃt mai mult suspensul plăcerii și bucuriei de a mă reîntȃni cu un vechi prieten.

Le Jour "J" IMG_3927_zps36541252

De cȃnd am participat, după puterile și priceperile mele, la Centenarul Vuia, omul ăsta și realizările lui au devenit pentru mine un adevărat erou, star, nu știu cum să-l mai numesc pentru a înțelege eu mai bine ce așteptam de la momentul următor. Poate par desuet, rămășiță a vechiului regim, sau poate ipocrit pentru cei care citesc (dacă citește cineva) aici, dar prezența lui Vuia la Le Bourget chiar a fost ceva măreț pentru mine. O dovadă că bănățeanul nostru nu e doar un nume de menționat prin cărțile romȃnilor, o personalitate pe care chiar și specialiștii o confundă cu alți pionieri ai aviației romȃne, ci chiar un mare inventator, care își are locul de cinste într-un astfel de muzeu.
Deci cam așa gȃndeam în timp ce m-am apropiat de exponat, cȃnd m-a pus dracu să citesc écriteau-ul care îmi stătea în cale, în stȃnga avionului:

Le Jour "J" IMG_3928_zps604bbe4b

Ce face?! Antoinette? Ăștia-s tȃmpiți? Sau eu? Am citit și recitit planșa fără să înțeleg nimic. Pozele arătau alte avioane de-ale lui Vuia decȃt cel expus, sau n-or fi fost ale lui, totuși, și pe ele exista denumirea “Vuia”. Sigur, furia îmi dereglase ochelarii; nu citeam și “moteur à explosion” și nici măcar nu vedeam motorașul expus alături.

Le Jour "J" IMG_3930_zps93ed3b13

Le Jour "J" IMG_3931_zpsaf24b6b7

L-am văzut pȃnă la urmă și am revenit la starea inițială.

M-am postat în fața avionului și îmi venea să le spun tare de tot tuturor celor care se perindau pe lȃngă mine cine sunt, de unde vin, cine e Vuia, ce a făcut ce importanță are el în istoria aviației mondiale ... dar eram conștient că aș fi fost ridicol pentru oricine, poate chiar și pentru vreun romȃn care m-ar fi crezut chiar plecat cu sorcova (în august). Mi-am amintit de un moment din 2003, cand m-am întȃlnit la Muzeul Aviației, aflat atunci la Otopeni, cu un japonez, căruia m-am apucat să-i explic cine a fost si ce a făcut Vuia (sigur, ne aflam în fața avionului “Vuia 1” al Mav.) Omul (știam că e un pasionat și un cunoscător al aviației romȃne) m-a ascultat politicos, fără să schițeze nici un gest, nici de aprobare, nici de altceva, iar eu, cȃnd mi-am revenit din frenezia cu care îl îndoctrinam, nu am reușit să înțeleg dacă el a aflat ceva, dacă știa totul despre Vuia dinainte, sau dacă mi-a pus un dignostic. Dar, japonez fiind, nu m-a facut să mă simt inutil. Latinii ăștia, însă, cine știe ce reacție ar fi putut avea.

Le Jour "J" IMG_3939_zps12d868d3

Le Jour "J" IMG_3938_zpsad8d81f2

Lȃngă “Vuia no. 1” s-a oprit un ghid al muzeului cu turma lui de vizitatori. Francofoni, oamenii comentau ... altceva: despre căldura din sală, despre autobuzul cu care veniseră ... iar le guide, răbdător (doar era și el în timpul serviciului!), aștepta să se sature toți clienții de Vuia pentru a pleca la alt exponat. Ciudat mi s-a părut că grupul a venit nu din spatele meu, adică dinstre intrare, ci din direcția opusă, ca și cum ar fi luat istoria pe dos. Mă rog, ghidul e ghid, știe mai bine. Cred. De aceea îl întreb dacă are vreo idee în legătură cu avionul lui Vuia, o fi originalul, sau o copie făcută după desene și poze? Specialistul îmi spune că e une copie, iar eu îl cred, deși aveam o altă părere, pȃnă la urmă e plauzibil. Doar și în Romȃnia sunt cȃteva machete 1:1, la Mav, la Timișoara ... Deși, din lecturile mele, știam altceva ... Anume că exponatul e reconstituit din șasiul original al aparatului folosit la Montesson, la 18 martie 1906, plus o elice Tantin găsită în depozite, plus o reconstrucție a elementelor pe care nimeni nu le-a mai putut recupera.

Le Jour "J" IMG_3937_zpsdd136176

Traian Vuia, cu părul și mustața zbȃrlite de curentul elicei Tantin, înfruntă, cine știe de cȃnd, ignoranța și nepăsarea majorității vizitatorilor. Nu-i pot condamna, pȃnă la urmă și eu mă uit cu ochelarii ăia nepăsători la alte exponate. Dar Vuia e al meu, e Vuia ăla de care am auzit de cȃnd eram mic și la școală se cultiva sentimentul patriotic după tipicul ăla demodat, al personalității istorice marcante, care trăiește și moare pentru țara și poporul său. E Vuia ăla care deschide prima sală de expoziție permanentă a Musée de l’Air et de l’Espace de la Le Bourget, nu doar poza de la intrarea vreunui liceu care îi poartă numele, sau, mai rău, un nume pe care oamenii de pe stradă nu l-ar recunoaște atunci cȃnd i-ar “intervieva” vreun om de televiziune pus pe arătat omenirii ce proști sunt romȃnii.

Le Jour "J" IMG_3940_zps49587329

Ceasul îmi arătă că deja a trecut peste o jumătate de oră din programul de vizitare a muzeului și mă desprind, cu greu, de “Vuia no. 1”.

Le Jour "J" IMG_3972_zps711b2dd6

Sala e “survolată” de multe avioane (pre)istorice, dar eu, cu gȃndul la Vuia, îl înjur numai pe Santos Dumont.

Le Jour "J" IMG_3949_zps8b57cbed

Le Jour "J" IMG_3951_zps7d41ce5b

Ăla care a stat la Montesson pȃnă a priceput cum stă treaba, apoi s-a pus pe construit primul avion cu tren de aterizare din lume, pentru a-l zbura în septembrie 1906, la șase luni după Vuia. “Demoiselle”-ul lui, cu el personal la comeni, zboară în liniște sub tavan. No ... are și el contribuția lui esențială în dezvoltarea aeronavei mai grea decȃt aerul, așa cum o arată și macheta asta, dar adevărata performanță a lui Santos Dumont e în altă secție a Musée-ului (baloane si dirijabile).

Le Jour "J" IMG_3997_zpsfe62557c

Le Jour "J" IMG_3998_zps0250e931
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyVin 07 Noi 2014, 15:41

25 iulie 1909: un alt mustăcios își înscrie numele pe cartea istoriei aviației mondiale: Louis Blériot. El si odrasla-i cu numărul XI reușesc o fabuloasă traversare a Canalului Mȃnecii, devenind astfel unul dintre primii mari performeri ai aeronauticii.

Le Jour "J" IMG_4003_zps852d740b

Un performer atȃt de mare și cu atȃt mai mare cu cȃt în același an a vizitat, la invitația Prințului George Valentin Bibescu, Bucureștiul. Sigur, aici nu m-am apucat să dau cursuri de istorie, toate informațiile pot fi căutate și găsite de cei curiosi, dar pentru că omul a avut o mare influență asupra evoluției aviației de la noi – mulți dintre cei care la-u văzut la Hipodrom au fost atȃt de fascinați încȃt i-au călcat pe urme; însuși Vlaicu s-a ambiționat să-și demonstreze (lui Blériot nu avea cum, și nici nu i-ar fi păsat francezului) că și romȃnii sunt în stare să construiască mașini de zburat; Bibescu a umplut hangarele armatei cu avioane marca Blériot, fără să-și bată capul să le adapteze la necesitățile reale ale oștirii – am hotărȃt că trebuie să fiu fascinat și de această replică Blériot-XI și am fotografiat-o de peste tot și peste tot.

Le Jour "J" IMG_4000_zpsb99bfe96

Le Jour "J" IMG_4004_zps5cef8ec3

Le Jour "J" IMG_4006_zps59b2ae3b

Le Jour "J" IMG_4007_zps104b6d5a

Le Jour "J" IMG_4012_zps8e81a668

Le Jour "J" IMG_4013_zps03beaad3

Dar pȃnă la urmă, cum ar putea un vizitator al Muséee-ului care știe la ce se uită să nu urle la fiecare pas “OH!”, WOW!” și “MAMĂ!”?
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyMar 11 Noi 2014, 10:43

6
Nu mă îndrumă nimeni să o iau într-o anumită direcție, așa că ma decid singur să dau o raită prin vecini.

Le Jour "J" IMG33977_zps76ffb5b8

Cam îmi dau seama ce urmează să vad în “fabrica” fraților Voisin și nu mă înșel: niște încăperi cu o bogată propagandă vizuală, alcătuită din fotografii ale proprietarilor Voisin, ale contemporanilor lor amici și inamici, dar colegi de suferință,

Le Jour "J" IMG_3956_zps84c1190a

Le Jour "J" IMG_3957_zps51939762

Le Jour "J" IMG_3962_zps68325043

și un atelier de prelucrare a lemnelor. Nu prevăzusem biroul de proiectare.

Le Jour "J" IMG_3963_zps4a927899

Le Jour "J" IMG_3971_zps3a2ed6d3

Le Jour "J" IMG_3959_zps2a6bb0c3

Le Jour "J" IMG_3960_zpsf867673f

Sectia motoare:

Le Jour "J" IMG_3969_zps36c83b67

Ia uite, ăștia- și-au pus cearceafurile la uscat?

Le Jour "J" IMG_3965_zpse3f64369

În sfȃrșit, obiectele astea seamnănă a avioane. Deci făceau chiar și avioane în fabrica lor de avioane?!

Le Jour "J" IMG_3961_zpscda66c4c

Le Jour "J" IMG_3967_zpsfe88a95f

Le Jour "J" IMG_3966_zps92cf66d1


În aceeași incintă, ca o asemănare cu Muzeul Aviației de la Pipera (la care am încercat, o vreme, să mă gȃndesc pentru o comparație), muzeografii au gȃndit o “sală de cinematograf”, unde vizitatorii să vadă clipuri filmate cu pionierii aviației. Amenajată în stilul arhitectonic al Teatrului “Globe” de pe vremea lui Shakespeare, adica o curte mărginită de un gard înalt, de scȃnduri, unde spectatorii se așează pe bănci de scȃndură și văd un program de cel mult cinci minute.

Le Jour "J" IMG_3955_zps2f97c8b8

Ei, pe lȃngă mine s-a strecurat, cu viteza maximă posibilă în semi-întunericul acela, un grup numeros de vizitatori de vȃrsta 2,5 spre 4. La fel de avizi și ei, ca și bătrȃnii romȃni, să apuce une place assise. Proiecția alb/negru se derulează fără pauză, spectatorii își ocupă locurile, își rezervă locuri unii altora, se strigă cu voce tare+, aproape fără să privească ecranul, preocupați doar să nu rămȃnă în picioare. Nu îndrăznesc să mă înscriu în competiție, pentru că unii dintre ei sunt înarmați cu bastoane. Rămȃn lȃngă intrarea în incintă și mă rezem de “gard”, avȃnd ca voisin pe un domn cu servietă și ochelari, cu o privire indiferent aruncată în toate direcțiile (și spre mine, spre mȃndria mea). Pe ecran, Santos-Dumont își pilotează “Demoiselle’, lȃngă gard un domn cu baston îl abordează pe cel cu servietă: “Monsieur, le guide, quand est-ce qu’on voit le Concorde?” “Tout à l’heure, cher monsieur!” “Ah bon?” și posesorul bastonului se duce lȃngă o respectabilă colegă de grupă, care îi ținea loc. In foarte scurt timp, ghidul e din nou interpelat, de data asta de un monsieur ceva mai tȃnȃr: “J’ai l’impression que la France este un adevărat leagăn al aviației mondiale”. Ghidul, cu o privire superioară, confirmă: “Bien sür, doar v-am arătat toți acești pionieri francezi ai aviației!”. De data asta nu mă pot abține (o fi sȃngele iute al teleoltenilor printre care trăiesc) și mă bag în discuție: “Sigur că Franța e leagănul aviației mondiale, dar pionierii care au lucrat aici sunt de toate neamurile, nu doar francezi”. Ghidul, cu privirea lui plictisită, nu are chef să îmi dea replica, dar vizitatorul mă provoacă: “Da-ți-mi un exemplu!” I-am dat mai multe, doar îmi erau la îndemȃnă: Vuia, Santos-Dumont, frații Farman ... Ghidul, totuși, nu mă lasă să o iau pe arătură: “Monsieur, vous avez tort, Farman est français!” Nu puteam să mă las, doar nu eu eram “en erreur” și i-am spus că Farmanii (totuși este doi, nu doar unul, cum părea să pretindă savantul îndrumător de vizitatori ai Musée-ului), Maurice și Henry Farman sunt englezi naturalizați. Ghidul mi-a aruncat o privire ucigătoare (noroc că ochelarii i-au atenuat forța letală) și a părăsit incinta.
Cu tot respectul pentru o instituție atȃt de mare, dacă cei care sunt plătiți să îi învețe pe vizitatori istoria aviației nu o cunosc, ar trebui ca vizitatorii să fie lăsați singuri. Poate citesc explicațiile afișate și nu dobȃndesc cunoștințe eronate ...
Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
mihaiatanasie
Membru activ
mihaiatanasie

Numarul mesajelor : 2386
Varsta : 62
Localizare : Rosiorii de Vede & Brasov
Data de inscriere : 27/06/2008

Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" EmptyLun 24 Noi 2014, 11:17

7.
Vorba confratelui Jean Branche, “zi de vară pȃnă-n seară, înainte, din poveste, mult mai este”.
De fapt, am hotărȃt să dedic a șaptea parte a povestitului zilei “Le Bourget” cȃtorva avioane civile din preajma Primului Război Mondial. Din fericire, unii dintre constructorii de aeronave ai epocii mai gȃndeau și la altceva decȃt la utilizarea avionului ca armă.

Mai întȃi o aeronavă deținătoare de recorduri:
Nieuport 2 (II) N a bătut două recorduri de viteză în 1911, așa cum se vede din écriteau-ul afișat. După aia Nieuport a dat-o pe avioane de vȃnătoare ...

Le Jour "J" IMG_4015_zps94d318f5

Le Jour "J" IMG_4014_zpsa91085b8

A, chiar că uitasem de existența ăstora. Frații Wright, cei care în 1903 au zburat cu Flyer 1, niște nu prea menționați aici, în leagănul aviației mondiale. Ciudat totuși, mai ales că am trecut recent prin momentul centenarului lor, ba chiar și al centenarului plus zece. Aici am găsit doar un Astra Wright BB fabricat, sub licență, în Franța, în 1919, după ce originalul fusese fabricat în state în 1910. Cam pe vremea lui Vlaicu și Coandă. Eh, decȃt deloc …

Le Jour "J" IMG_4018_zps29b63cb9

Le Jour "J" IMG_4016_zps1df531e3

Le Jour "J" IMG_4019_zps6409577c

Le Jour "J" IMG_4020_zps01e3bc5e

Morane Saulnier de tip G, o piesă originală, avion fabricat în 1912 și donat Muzeului în 1924 de către Robert și Léon Morane. știu că avioane cu denumirea asta s-au fabricat și la Brașov în tinerețea IAR, poate de aia am dat atȃta timp tȃrcoale mașinăriei din holul principal al fostului Aeroport de la Le Bourget.

Le Jour "J" IMG_4026-Copy_zps14e94f67

Le Jour "J" IMG_4024-Copy_zps85ea6495

Le Jour "J" IMG_4025-Copy_zps87ac722b

Le Jour "J" IMG_4027-Copy_zps9a833df6

Le Jour "J" IMG_4133_zps28a1f38e

Alt avion de la 1910: Deperdussin tip B. Un nume atȃt de frumos nu putea fi purtat decȃt de un avion frumos (uneori chiar îmi pare rău că nu am trăit și atunci, ca să văd zburȃnd asemenea minunății).

Le Jour "J" IMG_4035_zps5d00af13

Le Jour "J" IMG_4038_zpsf6268f75

Le Jour "J" IMG_4039_zps3de61f0b

Le Jour "J" IMG_4044_zps0c76a954

Le Jour "J" IMG_4131_zpsba51137c

Le Jour "J" IMG_4132_zps38ed1428

Le Jour "J" IMG_4135_zps7ff2ff78

Pentru că am pomenit holul aeroportului, am încercat, de pe pasarela de vizitare, să mă asigur că nu am cum să uit frumusețea locului.

Le Jour "J" IMG_4136_zpsb6cb2c32

Le Jour "J" IMG_4036_zpsa37689ed

A, o mențiune, privind ceasul de pe perete aflăm și ora exactă a Romȃniei. Ce, nu știm noi să facem adunări și scăderi?!

Le Jour "J" IMG_4222_zpsef6e9b7a


Sus In jos
http://unursinnoras.blog-gratuit.ro/
Continut sponsorizat




Le Jour "J" Empty
MesajSubiect: Re: Le Jour "J"   Le Jour "J" Empty

Sus In jos
 
Le Jour "J"
Sus 
Pagina 1 din 4Mergi la pagina : 1, 2, 3, 4  Urmatorul

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
ROMANIAN SPOTTERS :: SPOTTING :: Trip Reports-
Mergi direct la: